Hastighet och Web Vitals

Vi upplever ibland vår sida som extremt trög, näst intill haveri ibland. Felet kommer och går. En teknisk analys gjord av vår SEO-konsult avseende Web Vitals ger lågt betyg till Abicart. Är det någon fler än jag som har problem? Supporten skyller på att vi använder textbannern och att bilderna bör komprimeras. Bilderna går jag delvis med på, men det är bara en liten del av problemet.

2 gillningar

Samma problem här! Får samma svar från supporten.

Kan de inte själva eller hoppas de på okunniga användare?

Abicart är fruktansvärt långsam och seg och straffas för detta i seo-ranking, detta har varit upp med support men de kan eller vill inte göra något åt det.
Här kan in testa - PageSpeed Insights
Under 50 är dåligt, min sida får 5, katastrof men ingen Abicart bryr sig om.

1 gillning

Vi ökar trycket på dem. Vi kommer att lämna, men det tar ett år då nästa lösning blir väldigt anpassad till våra önskemål. Så vi måste få Abicart att skärpa sig omgående.

Problemet är hur sidan läses in och sättet som abicart har valt att göra den, går nog inte i nuläget att få den snabbare utan att göra om den från grunden, abicart har väl all utveckling i indien nu man kan ju hoppas att de jobbar på en förbättring.

1 gillning

går väldigt trögt i admin när vi jobbar med artiklarna , får vänta kring 1 minut eller mer innan de kommer fram , har vart så i flera år, beror på säger dom att vi har för mycket artiklar , någon sa att abicarts servrar är dags att byta ut…

Märkliga fel. Jag har inga problem i admin. För många artiklar är en dålig ursäkt, det finns ingen spec på max antal. De håller tydligen på med någon uppgradering. Jag har haft ett bra samtal med supporten idag om vikten av att kommunicera. Enligt ett svar på Facebook är det kraftig trafikökning som är problemet. Så kanske är bättre servrar en del av lösningen de jobbar med.

Vi har just nu 1500 artiklar och skall upp i 3000 inom ett par veckor. Katastrof om det drar ned svarstiden.

Vi har 1miljon artiklar kanske mer, är nog inget problem med 3000 om det nu är antalet som gör det trögt

Vilken lättnad. 1 miljon artiklar, det är imponerande. Blir nyfiken på hur ni hanterar det.

massimport i ecell fil till webbshopen, blir lite av självbetjäning när kunderna sedan letar själva upp sina reservdelar från tex honda. sedan beställer vi hem delarna och levererar efter 3-10dgr , går inte lagerhålla detta stora antal artiklar så det är mycket beställningar som går in och ut varje vecka. lagerhåller gör vi endast på storsäljarna

Samma här. Jag upplever att det blev så efter övergången från Textalk till Abicart…

Hej
Det är trögt. Om koden skall göras perfekt så är det inget litet jobb för abicart.

Jag har föreslagit att abicart skapar en extra tjänst där man kan abonnera en egen, snabb server som tillval.

Har inte fått något gehör men om fler tycker det är en bra ide så kanske abicart tar intryck.
Låta abicart veta om ni tycker det är en bra ide.
Petter

1 gillning

Har också påpekat detta sedan lång tid för, som det verkar, en ointresserad support som svarar att det är inte något fel på hastigheten…

Vi upplever samma sak. Speciellt på kvällar runt kl 20-22 när det är mycket trafik så laddad sidorna mycket långsamt. Speciellt i vissa webbläsare som Firefox och Safari. Vi funderar också på att lämna Abicart eftersom prestandan blivit ett för stort problem för oss.

Samma problem här.
Det min SEO byrå tycker de borde titta närmare på är:
Skjuta upp inläsning av bilder som inte visas på skärmen
Se över om det finns överflödig Java Script
Filstorleken på bilder
Sätta en lång Cache lagrings policy (30 dagar)
Är det någon som har provat att själv göra dessa åtgärder eller är det något som Abicart bör fixa?

Kanske finns det hopp. Idag fick jag ett utförligt svar från en av utvecklarna. Det är trist att Abicart ännu inte kommunicerat detta till sina användare, men det verkar också vara en insikt numera att tydlghet och öppenhet är en överlevnadsfaktor.

Utvecklarna har läst denna tråd och tagit den till sig. Nedan är en del av ett långt och kunnigt svar.

1. Right now, we have issues with websites loading slow on product category pages and on admin the pages affected are order page and summary page.

Why this is happening? It is because our database is maximizing it’s capacity to run efficiently but the stretching slowed our pages. What are we doing to fix this? We are working on replacing the database components to the most improvized ones so that it works flawlessly. Since it is huge and vast, they are doing one at a time and it will be fixed on or before June second week. But you can feel the difference on speed every day as they replace each component.

2. I second your thoughts on that one, we prioritize our errors based on their severity and work on it to fix it as soon as possible. We are further improving our system to fix all our errors and each one of our developers are investing a lot of their time to fix it and make sure the webiste is up and running without any fault. What can we change? We can send more email or alert to communicate the issues and how far along it is progressing.

3. Our complete development team is now working on optimizing the website along wwith multiple other functions/features so that it functions smoothly. What are they currenctly working on specifically? They are working on the parts that comes under Best practises under Light house test result. Also, to adapt to new Google release. Once this is released, it will without any doubt will optimize your website to good performance.

1 gillning

Funderar på att byta plattform då supporten verkligen är bristfällig samt kundfokuset lyser med sin frånvaro.

Jag har försökt få fram meddelanden till programmerarna i indien men abicart vill inte har input eller hjälp verkar det som.

Någon som tänker betala 6000kr per år för att få bilderna komprimerade, det kommer ju inte lösa problemet att sidan laddar långsamt, bilderna skalas redan om i systemet.
Systemet kommer skala om bilden till olika storlekar och sedan visa “bästa” storleken beroende på besökarens skärmstorlek. Från manualen.