Jag behöver komma igång med SEO. Var ska jag börja?
Börja med att se över dina artiklar. Vad har du för artikelnamn?
Om du säljer exempelvis kläder och klänningar är ordet “klänningar” svårt att konkurrera på. Använd dig av ord som du vet att folk kan tänkas söka på. “Klänning” är alldeles för brett.
Ska du sälja en röd vintageklänning från 50-talet, lägg in det som artikelnamn:
“Röd Dior vintageklänning från 50-talet storlek 38”
Eller om du säljer vattenflaskor gjorda i giftfri plast. Döp inte artikeln till “vattenflaska”. Skriv vad det är för typ av flaska:
“Eva Solo vattenflaska 0,5 l i BPA-fri plast”
Använd relevanta sökord i all text som du skriver på sidan. Självklart ska du inte spamma loss och skriva osammanhängande meingar. Google är inte dum - och det är troligtvis Google du vill synas på.
Huvudrubriken på en sida kallas H1. H1 ligger oftast högt upp på sidan. Du ska bara ha en rubrik (en H1) per sida. Har du flera rubriker på sidan förvirrar du Google och det kan påverka sökmotoroptimeringen negativt.
Alltså - en H1 (rubrik) per sida. Det här gäller även startsidan.
Om du inspekterar din sida så kan du se om där finns en rubrik.
Gå in på en artikel i butiken, vilken som helst. Högerklicka på sidan och välj “inspektera”. Nu dyker det upp kod längre ner på sidan. Ställ dig med musen över artikelnamnet. Högerklicka och välj “inspektera” igen. Nu markeras rubriken (H1) i koden:
Artikelnamnet är en rubrik:
Du kan också lägga in en rubrik på artikelgruppsidan. Har du en huvudartikelgrupp med undergrupper lägger du in rubriken både i huvudartikelgruppen och i undergrupperna. Alla artikelgrupper ska ha en rubrik.
Så här lägger du in en rubrik i artikelgruppen:
Gå till sortiment > artikelgrupper > klicka på artikelgruppen > redigera > gå till fliken utseende längst upp och välj “anpassat utseende” > lägg till “valfri text/bild”:
Den här rubriken kan vara en mening där du beskriver innehållet på sidan. Använd relevanta sökord. Är du ute efter att vara billigast? Kanske kan du få in ordet “billig” på ett bra sätt i rubriken. Säljer du egentillverkade träskor? Skriv det i rubriken. Och självklart också i artikelbeskrivningen.
Snåla inte med information. Speciellt inte om du säljer något som du vet att du är ensam om. Och även om du inte är ensam om det - varför ska man köpa av just dig? Är det för att du är billigast? Bäst? Mest unik? Berätta.
Både artiklar, artikelgrupper och egna sidor har en flik som heter “Sökmotoroptimering”:
Här kan du lägga in nyckelord och metabeskrivning. Google bryr sig inte om nyckelord längre, men se till att fylla i en bra metabeskrivning. Varje artikel har en egen unik beskrivning. Klistra inte in samma på alla dina artiklar.
Här hittar du fliken för sökmotoroptimering i admin:
sortiment > artiklar > klicka på artikeln > gå till fliken sökmotoroptimering
sortiment > artikelgrupper > klicka på artikelgruppen > redigera > gå till fliken sökmotoroptimering
egna sidor > klicka på den egna sidan > gå till fliken sökmotoroptimering
Om du går till Inställningar > Domäner och SEO > Titel och nyckelord hittar du fler fält för sökmotoroptimering.
Relevanta sökord på sidan är självklart ingen garanti för att du hamnar högst på Google. Sökmotoroptimering är något du behöver jobba med hela tiden. Men ett genomtänkt innehåll är en väldigt bra början.