Hur många byter till dhl?

Är det många här som nu kommer börja använda dhl mer då maxmåtten på varubrev minskas.

Funderar på det. Tycker att schenker är för dyrt nu.

Vad kostar schenker?

Vi blir så illa tvungna då PostNord inte vill ha kvar sina kunder tyvärr :frowning: Hoppas bara att det går hem hos kunderna. Jag som kund föredrar alltid att få mina köp via Posten

Ja, posten är smidigt, dhl har sämre ställen att hämta på men nu har man ju inte mycket val.

Har aldrig använt dhl tidigare men gick med i Edge och fick då info material från dhl. Verkade vara jättekrångligt att boka sina transporter och räkna ut vad det skulle kosta för att skicka med dem. Det var olika bränsle tillägg mm. Någon som använder dhl och tycker att det är smidigt?

Finns det någon här som kört DHL Service Point ett tag? Några tips, vilket sätt är enklast för att skicka kanske 5 försändelser 2 , 3 ggr i veckan?

(På DHLs hemsida är det omöjligt att hitta relevant info…)

g.v.hagstrom - Jag håller på och förhandlar pris och undersöker hur hämtningen funkar, kan återkomma när allt är klart.
Dhl lämnar hos mig 3-4 gånger per vecka så förmodligen så tar de samtidigt med paket då.

Hej Daniel,

tack. jag räknar med att gå till Service Point och lämna in paketen, dock bara en km bort :slight_smile:
Jag undrar om det finns olika tekniker att skriva ut etiketter+regga försändelserna, förutom Textalk+Unifaun, Unifaun, och DHLs molntjänst? Vilket är smidigast? (Tydligen inte Textalk+Unifaun enligt ditt inlägg i annan tråd…)

Textalk+Unifaun, Du markerar då de ordrar du ska ha till Pacsoft och sedan exporterar du en fil som du sparar ner på din dator. Du loggar sedan in i Unifaun Online och exporterar den till Pacsoft. Massa extrajobb för mig som bara skickar 50-100 per dag… Det behövs en riktig koppling som går ut till postnord/schenker/dhl med mera, det vore värt att betala för.

Jag har bara en hobbye-handel, skickar ca 1000 om året, vilket troligen gör att manuellt går fortare om inte programmen är smidiga.
Jag har varubrev, DHL (snart är tanken) och dessutom några frankerade brev… och några kunder gillar frankerade paket (skrymmande brev) för dom tar lantbrevbäraren med sig. Varubreven verkar ibland ta en genväg till ombuden utan att passera brevbäraren… Man kan ju tycka att posten borde lansera ett Varubrev Ombud, som går till ombuden direkt, nu när dom gör om tjänsten.

Kör med frimärken på några per dag, har en del småsaker :slight_smile: De gör om tjänsten nu för att färre paket ska hamna på ombuden då ombuden vill ha betalt.

Ja återkom här när du vet hur dhl fungerar :slight_smile:

Vi använder i dagsläget PostNord på varubrev under 1 kg om värdet är mindre än 300. Tyngre paket och större värde skickas ALLTID med DHL.

Vi har avtal genom Lessmore.se som är guld värd. Ungefär halva priset på DHL och större rabatter hos en mängd praktiska leverantörer som staples, inkClub etc.

Vi har en jättetrevlig chaufför som hämtar paket hos oss på morgonen när vi har bokat hämtning genom lessmore/unifaun.
Om det är kris med et paket under dagen försöker dom att hamta på eftermiddagen om dom har möjlighet.
Hämtningen är inkluderat i priset.

Vi har en skrivare för fraktsedel som vi har köpt genom unifaun. Men det går att köpa fraktsedel på A4 och använda vanlig skrivare. (Rekommenderar egen skrivare)

1 gillning

satyam - Är det samma ungefär samma pris på lessmore som de andra “klubbarna”, dvs runt 60-63kr?

Ungefär.
Har endast erfarenhet med Lessmore så jag vet inte vad dom andra har fått till.
Vet inte vad lessmore avtalet kostar. Är chefen som sköter den delen.

Edge genom ehandel.se har avtal med DHL Service Point, kostar 45:- + drivmedelstillägg upp till 3 kg. Jag antar volymvikt? Jag har inte tjänsten men funderar på att skaffa mig, därför har jag ännu inte full info. Någon här som har DHL Service Point genom Edge och kan dela med sig av erfarenheter?

Vi har Edge för Servicepoint och deras priser är just nu enligt nedan. Till skillnad från Lessmore, så får man via Edge rabatten till sitt egna kundnummer och kan boka frakten via DHL-multishipping eller hur man vill. Man är inte låst att boka den genom Lessmores system och genom deras kundnummer. Man faktureras direkt från DHL.

     1-	45
     2-	45
     3-	45
     4-	53
     5-	53
     6-	61
     7-	61
     8-	61
     9-	61
    10-	61
    11-	74
    12-	74
    13-	74
    14-	74
    15-	74
    16-	89
    17-	89
    18-	89
    19-	89
    20-	89
    21-	98
1 gillning

Lessmore kostar 399kr/månad.

Edge kostar 995:- per år…

Och Edge låter onekligen smidigare, mer raka rör.

Men vad var priset för DHL hos Lessmore?

Kritiken mot Lessmore på nätet är hård, framförallt för deras faktureringspolicy, 3 mån uppsägningstid, men du får årsfakturan 1 månad innan den nya perioden börjar… Inte så populärt…

Tack Emil för ditt svar, jag tror du fixade en kund till Edge…