Indexering bilder

För ca 1år sedan slog vi av vår desktop sida och har bara kört FABRIKK, dessa sidor har legat aktiva i flera år tillsammans. Men framtiden är ju mobil så vi tog ned desktop. Men sedan dess har vi tappat i indexering.
En stunds störning var väntad när vi bytte tema men nu har vi även märkt att Google inte indexerar någon av våra bilder? Tidigare som Ex kunde vi ligga 1-3 på ett sökord och ha ca 5-15 bilder på produkter under Google bilder på samma sökord. Nu indexerar samma sökord 3-6 och inte en bild indexerad. Kollade snabbt på några andra under Textalk som ser ut att ha samma problem. Google hittar inga produktbilder bara kategori och huvudbilder.
Produkter som tagits bort indexerar fortfarande, men dessa är 404 så inget vidare. Har pratat med Textalk sedan Nov om problemet men får inga svar, behöver tipps och råd om någon annan har några? För nu indexerar vi sämre (tappar trafik) sedan existerar inte bild sök (tappar ytterligare trafik) känns sådär när ingen verkar orka, vilja eller bry sig. Tacksam för tipps råd och inputs i ärendet!

De responsiva sidorna indexerar sämre och det har varit känt sedan de släpptes, google har problem att läsa sidan pga sättet som det är uppbyggt, speciellt bilderna är svåra att läsa vilket även ställer till problem vid delning till facebook då bilderna ofta saknas där. Kategorier är extremt viktiga som du skriver då de verkar lättare för google att indexera. Testa att byta till Azalea då den känns bättre. Textalk vet om problemet men att lösa det skulle innebära att de får skrota hela sitt system och börja om från början så det kommer inte att ske.

Tack för svar, men ska man slå på desktop igen? Den indexerade bra förut? Eller är det bara att byta plattform?

Slå på det och se vad som händer.

Hej!

Har läst på flera ställen att man kan komma runt problemet med att Google inte indexerar allt på SAP plattformar genom att ha rel=canonicals länkar, tyvärr måste det göras på servernivå alternativt att man har möjlighet att lägga in egen head på varje produkt ( se nedan utklipp). Vet inte heller om det påverkar bilder.

“The rel=canonical link element is an HTML element that helps web developers avoid duplicate content. Using it will improve a single page application’s SEO, as Google’s bots are not keen on identical or very similar content across a website.”

“If you need the pages to be indexed, it is strongly recommended that you use the rel=canonical for each pagination page.”

Hej,
Har upplevt precis samma problematik och var i kontakt med Textalk tidigare i våras. För att göra ett litet test så byggde jag en helt statisk html-sida med lite produkt- och inspirationsbilder på en annan domän. Sidan har minimal trafik men mina inlagda och sökordsoptimerade bilder rankade snabbt bättre än mina Textalk-butiksbilder.
Fick följande svar från Textalk:
Ja, de (läs bildinformationen) är definitivt läsbar då de kommer upp i bildsöken och de indexeras av Google. Vi har svårt att svara på vad de kan bero på att de rankas sämre i det testet du gjorde, men generellt sett så kan det ta lite tid för bilder att komma upp i ranking i bildsökning, men det är absolut en intressant punkt du tar upp. Vi kan inte förändra något i dagsläget med hur detta är uppbyggt men det är definitivt något som vi tar med oss.

Svårt att förstå att man överhuvudtaget kan släppa ett tema med en så allvarlig “defekt”. Tycker överlag att Textatalk erbjuder en prisvärd lösning men det här problemet får mig att överväga andra butiksalternativ.

Är även skeptisk till den tidigare nämnda 404-lösning för bortplockade produkter och hade gärna sett att jag själv kunde göra en re-direct istället (medveten om att det råder olika bud om vad som är korrekt ur ett SEO-perspektiv).

1 gillning

Hej på er, är det någon som får några vettig svar av Textalk. Till mig som har ringt och gnällt sedan Nov 18 har fortfarande inte fått några svar på vad som kan skapa dessa problem. Jag hävdar hela tiden att det måste finns något allvarligt fel i responsiv temat uppbyggnad? För att det skulle vara så stor skillnad på indexering från desktop till mobil utan några större skillnader i bilder eller texter låter osannolikt. Men Textalk har inga svar att ge? Återkommer inte alls i ärenden gällande detta utan man måste ringa och söka och inte få tag i någon? Någon som testat att köra dom olika responsiv teman i test, är någon bättre än den andra? Någon som testat att exportera butiken till någon annan leverantör? Någon som testat att slå på desktop igen efter byte till responsiv och köra både responsiv och desktop?

Om jag testar responsiv (FABRIKK) i Pagespeed mobilt ca33/100 och samma sida i dator 80/100 varför. Vad gör att laddtiden är så katastrof i mobil av samma sida?

De responsiva är fruktansvärda i pagespeed, textalk har gjort några förbättringar men det är lång väg kvar. Fanns mycket info om detta när de responsiva släpptes men allt det är raderat av textalk nu då det var på det gamla “forumet”.