Köp 3 betala för 2

Hur skapar jag en köp 3 betala för 2-kampanj?

Mängdrabatt innebär att ju fler du köper, desto billigare blir det.

Mängdrabatt fungerar endast om artiklarna kostar lika mycket.

Du kan alltså köra en 3 för 2-kampanj om artiklarna har samma pris.

Du skapar en mängdrabatt här:

Rabatter > + Ny rabatt:

När du lagt till mängdrabatten, gill fliken “Artikelurval och rabattomfång” längst upp:



Tänk på att det måste vara en stigande intervall.

Rabatten dras automatiskt i kassan:


Varför krångla till det så mycket? Varför inte lägga in det här direkt på artiklen och på så vis göra funktionen användbar.

Vad är det som ni trycker är krångligt? Är just det att ställa in med artikel urvalet kanske?

För det första, bara att ha det på två ställen känns krångligt och man får ingen översikt, först sätter man priset sedan går man till rabatter och skapar nytt pris där, sedan om man ändrar priset på varan så måste man gå till rabatter igen och även ändra priset där. Sedan finns ju inget sätt att snabbt se om mängdrabatt är inlagd på en vara eller inte utan att även gå till rabatter och leta där.
Finns heller ingen sökfunktion i rabatter, så om man har en vara som ligger bland tusentals andra i den gruppen, så kan du ju inte säga att det inte är krångligt att leta på den, jag skulle säga att det är nästan omöjligt.
Sedan laddar rabattsidan extremt långsamt, trycker man på artikelurval så tar det 1-3 minuter bara att få kunna välja varor (inte min uppkopplings fel, den har 100/100).
Finns säkert fler saker om det men det är de jag kommer på nu :slight_smile:

Det är så dumt gjort att jag aldrig ens fått det att funka rätt trots att jag vill pröva funktionen.
Självklart så ska alla priser på en vara ligga på varans egna sida så man enkelt på samma plats kan se vad den kostar till kund.
Flytta över det till artiklen som extra prisrader tex
1st = x (tryck här för att lägga till rad för mängdrabatt)
2-5st = xx
6- uppåt = xxx
Antalet fyller man i själv och man väljer ju även också hur många extra rader man vill lägga till, lägger man inte till något rad så blir det ingen mängdrabatt.

Kom aldrig mer svar så antar att textalk inte bryr sig om att hjälpa till att lösa den här funktionen?

Vi är medvetna om att Rabattfunktion inte är den mest optimala funktionen i vårat system. Vi har ett projekt igång med att bygga ett nytt rabattsystem som fixar många av dom brister som det nuvarande har. Detta är något som vi skulle vilja få ut under nästa år.

Om det är så att ni fortfarande har problem med eran rabatt så maila/chatta med oss, så kommer vi kunna felsöka mer specifikt om varför det inte fungerar. Ni når oss via shop@textalk.se eller via chatten i admin.

Bra att ett system som funkar är på gång, använd förslagen ovan och gör det användarvänligt :slight_smile: Skulle ju vilka veta hur personen som designade nuvarande tänkte eller inte tänkte alls kanske :sweat_smile:

Jag har testat att göra som ovan och det fungerar dessvärre inte ! :frowning:
den funktionen skulle uppskattas !

Har heller aldrig fått det att funka. Har varor som skulle öka rejält med stafflade priser men den funktioner finns inte på textalk ännu trots att det skulle lanseras “nästa år” ,något de har sagt många år nu :frowning:

Någon som fått det att funka?

Hej, mitt stora önskemål är att kunna göra en kampanj med köp 3 betala för 2 där man kan välja en hel artikelgrupp (och ej behöver klicka i varje artikel manuellt i denna grupp) istället t ex “T-shirts”, där artiklar som inte har samma pris eller varumärke kan ingå. Många andra webshoppar har denna rabatt och jag vet att den funkar jättebra och inte genererar så många returer som andra rabatter. Är detta på gång hos Abicart?

Hej, Detta kan du läsa om här https://www.abicart.se/om-abicart/manual/rabatter/hur-fungerar-rabatten-kop-x-betala-for-y

Allt gott, Rikard