Kopplingen till pacsoft

Vill bara skriva om kopplingen till pacsoft, om ni är beroende av att kunna skicka på olika sätt beroende på kombination av värde, vikt, storlek så slösa inte pengar på att testa den då den är låst till vad kunden valt och går inte att ändra i efterhand.
Detta vore ju enkelt löst genom att man när man aktiverar ordern välja hur den ska skickas men detta kommer aldrig att läggas till enligt textalks kundtjänst. Tråkigt att de aldrig lyssnar på kunder som packar hela dagarna och borde veta hur de vill att en funktion ska funka :frowning:

Finns heller ingen funktion för att skicka ut en ny etikett vid tex byta, det vill de inte svara på om det går att införa.

Har nu lagt flera timmar på felsökning med olika inställningar för att få ut etiketter men utan resultat. Den här borde ha beta-testats innan den släpptes och det kunde jag hjälpt till med när jag frågade om den här funktionen i höstas…

Sedan funkar den inte med varubrev ännu för de trodde de inte att någon använde?

Har sagt upp kopplingen till unifaun så fiaskot kostar bara 450kr+moms, tur det inte var någon startavgift iallafall.

Tråkigt när man sett hur bra det kan bli om man gör det rätt som på tex kodmyran.

1 gillning

Trist att de inte kan höra med sina kunder vad vi behöver före de gör saker… Självklart behöver man som handlare kunna bestämma när man ska packa vilka order som ska skickas med vilket fraktsätt, beroende på vikt och värde etc med hänsyn till risker. Exempelvis att man helt enkelt bockar i ett gäng beställningar och väljer “Skicka till Pacsoft varubrev / skicka till Unifaun DHL servicepoint”.

Ta tillbaks Trellon och lyssna på era kunder under tiden ni utvecklar funktionerna! :frowning:

1 gillning

Funktionen har ingen mening alls om man inte kan välja fraktsätt, hade hoppats att den även skulle kunna byggas ihop med dhl så man tex kunde välja varubrev/mypack/dhl. Unifaun var iallafall förstående om att kopplingen inte går att använda och skulle se om det gick att avsluta utan kostnad.

Sedan måste man kunna delleverera i framtiden, jag har ofta varor som skickas i två paket men nu var systemet totalt låst med att skicka allt eller inget, man borde kunna markera vilka varor man skickar och skapa flera fraktetiketter helst kopplat ihop med klarna. Delleveranser vore jättebra för då skulle man kunna ha koll på vad man skickat, får sköta det med anteckningar nu vilket känns som om textalk fastnat i stenåldern.

Tack för ditt inlägg. Jag skulle just fråga Textalk om texten från websidan:
" *) Följande fraktalternativ ingår för Pacsoft Online: PostNord DPD, PostNord Parcel SE, PostNord MyPack Home SE och PostNord MyPack Collet " verkligen stämde, eftersom Varubrev inte står med, vilket utgör 99% av mina försändelser, men jag tänkte, äh, jag kollar in på forumet och ser om det finns nån info där. Och det gjorde det ju! Tack!

Dessutom undrade jag om man verkligen måste skicka alla försändelser med PostNord, eftersom efter den första maj, när dom inför nya måttbestämmelser, så kommer jag troligen börja skicka ca 50% med DHL… Och även den frågan besvarades! Tack igen.

1 gillning

g.v.hagstrom - Varubrev kommer läggas till men valbart fraktsätt är helt uteslutet och kommer inte att ske enligt kundtjänst. Och om man du vill ha en order som inte ska skickas med varubrev märkt som skickad i admin så kommer man få ut en etikett på varubrev som man får slänga varje gång man skickar på annat sätt.

Det låter både modernt och smidigt :frowning:

Varubrev-tjänsten läggs till ungefär samtidigt som posten stympar den. Ibland är timingen lite off.

Daniel: Det finns en nyskriven beskrivning av integrering med Pacsoft i Textalks Samlingar/Tilläggstjänster/Pacsoft skriven av Ulf.

Jag frågade Ulf om det nu funkar med Varubrev och han svarade JA.

I beskrivningen står även:" Exportera beställning - Välj när ordern ska exporteras till Pasoft Online. När ordern läggs, när den markeras som betald eller manuellt (export-knapp på ordern)."

Här beskrivs/omnämns en funktion (manuellt/export-knapp på ordern) som antyder att man skulle kunna exportera bara vissa av beställningarna till t ex Varubrev, på ett enkelt vis, och sedan kanske göra något annat manuellt med de beställningar man ej exporterade till Pacsoft/Varubrev.

Är detta en funktion som fanns med i versionen du testade? Eller är den ny? Eller missuppfattar jag vad som egentligen avses…?

Förmodligen så är det fler som har hört av sig och klagat på att allt exporteras som varubrev så de har blivit tvingade att göra ändringar trots att svaret från kundtjänst tidigare var att inga ändringar någonsin skulle göras då ingen mer än jag efterfrågade en sådan funktion. Textalk blir tyvärr ofta väldigt sura när man har kritik på en funktion istället för att använda det till att göra funktionen bättre… Får hoppas de bygger till så att det finns fler exportknappar, tex en för varubrev, en för dhl, en för mypack med mera beroende på vilka tjänster man har.

Okey, tack för ditt svar. Nu blev ju onekligen funktionen lite mer attraktiv.

Skriv en rapport när du har prövat men innan man kan välja varubrev/mypack så avvaktar jag…