Problem med Google Analytics målgruppskälla / -listor

Hej,

Har sedan 19 Feb fått varning från Adwords om att det är problem med vår målgruppskälla via analytics som ska optimera annonserna och remarketing med besöksdata från butiken. Alla målgruppslistor rasar nedåt i storlek sedan den 19e för dom får ingen ny data.
Smart shopping-annonsen varnar nu för att den förlorar data att optimera med…
Har kontaktat textalk om saken men de hittar inga fel.

Är det någon annan som upplever samma sak?

M%C3%A5lgruppsk%C3%A4llor%201 M%C3%A5lgruppsk%C3%A4llor%202

Yep, exakt samma problem.
Verkar inte som att Textalk eller det nya namnet tar tag i problemet!

1 gillning

För mig försvann all data när textalk uppdaterade till Analytics Enhanced Ecommerce, så något stämmer inte med det.

1 gillning

Hej!

Vi har samma sak här med, ingen verkar göra nått, vi försökte implentera koden manulet i “HEAD” men det är samma sak, vi har dessutom sett att trafiken minskat fästän våra produket och pris är samma!

Lite funderar på att byta plattform eftersom det blir spenderat massor med pengar på ads och försäljingen minskar- alltså det går fel väg- med ADS mer försäljning… borde det ju vara

1 gillning

Har gjort lite olika tester men ingen data vill komma fram.

Nej ingen lycka här heller tyvärr. Har varit i kontakt med supporten igen och de lovade kolla upp det hela igen. Samtidigt rasar vår smart-shopping i prestanda :frowning:

Det är viktigt att alla som upplever problemet tar det med supporten så de inser allvaret.

1 gillning

Jag har två butiker på shopify och där kommer data som det ska så att något ändrats på kopplingen mellan analytics och adwords tror jag inte på utan jag tror att felet ligger i koden hos textalk.

Tack för ditt svar.

Våra utvecklare har undersökt detta djupare och har fått detta svar från min kollega:

Jag har testat att sätta upp ett google Ads konto för att se vad som händer. Kopplingen mellan Ads och Analytics har Abicart/Textalk ingen som helst kontroll över. Det enda vi kan göra är skicka datan in till analytics, sedan varför den inte kan gå in i Ads kan vi inte svara på.I och med ändringarna till analytics så har vi inte gjort någon förändring på gamla analytics kopplingen, och enhanced ecommerce är separat. Men eftersom den kommer in i analytics och har samma data + extra så bör det fungera som vanligt, men som sagt vet inte vi hur dessa 2 produkter från google snackar med varandra. Jag rekommenderar dem att prata med google support, och om de får konkreta tips på saker som bör ändras med datan som skickas till analytics kan de höra av sig.

Med vänliga hälsningar

Jakob

Och Googles tips är att analytics-taggen är fel så det är som vanligt textalk skyller på google och google skyller på textalk.

Jag fick precis samma svar idag. Jag tvivlar också starkt på att detta fel kan ligga någon annanstans än i signalerna från textalks plattform eftersom vi är flera utav deras kunder bara i detta underbesökta forum som drabbats av precis samma problem vid precis samma tillfälle. För vår del så har vi inte ändrat några inställningar varken hos textalk eller analytics/ads i samband med detta annat än att vi slog på enhanced ecommerce när textalk släppte detta och problemet fanns både före och kvarstår även efter vi gjorde så.

Har fortfarande inte heller fått google-ads-taggen att funka på textalk trots flera år av försök. Finns helt enkelt ingen dokumentation på hur det ska se ut i textalk. Kundtjänst vet inte heller så ingen hjälp där. Har testat de flesta plattformar och löst det på alla till slut, shopify tog runt 5h att få till en lösning men där fanns det rejält med info från andra användare något som saknas helt på textalk.

Som det ser ut nu så är hela källan inaktiv vilket jag tror måste lösas från textalks sida. Jag har gjort lite olika tester men målgruppskällan vill inte visa någon aktivitet i adwords alls trots att kopplingen ska vara rätt men utan info om hur textalk vill att de ska vara så är det bara att testa sig fram i blindo, kanske lyckas man igen, den har ju funkat tidigare. Har gjort lite ändringar men systemet kräver ju upp till en vecka innan man kan se om det funkar.

1 gillning

Det verkar väl tyvärr inte som att Textalk tänker lösa problemet. Har du nått någon framgång i dina försök till egen lösning Runn?

Det går inte att lägga in koden själv på textalks tema har jag upptäckt, deras ruta som ska lägga koden i head lägger den utanför i bodyn istället, ska be textalk undersöka varför och se om det kan rätta till den buggen.
Jag gör lite tester genom att köra analytics från tag manager.

Vår källa har nu börjat röra på sig igen lite smått. Utav någon anledning så ger var tredje dag 0 träffar just nu…

Jag testar att köra allt via GTM analytics, då funkar det men attributen vill inte helt vara med ibland.

Attributen får vi inte heller in alls tyvärr

Har fått svar från textalk, de finns inget stöd för variabler i deras begränsade HEAD så finns ingen möjlighet att lösa attribut då koden måste ligga i HEAD och inte i GTM. Så vill man ha en analytics som funkar bra ihop med adwords så måste man byta plattform. Textalk är för begränsade när det gäller script då man inte har tillgång till koden, på shopify, woo m.m. finns tillgång att lägga till egen kod vilket gör det enkelt att lösa.
Trodde faktiskt att man skulle kunna lägga till i textalks HEAD men det tar inte emot variablar och ligger inte ens i HEAD utan utanför.

Det kommer heller inte att lösas enligt textalk, så klara dig utan eller byt plattform är deras lösning då kundtjänsten säger att de inte kommer att lägga någon energi på det här.

Va kul att Textalk / Abicart, en e-handelsplattform, prioriterar att ordna stöd för e-handels-kritiska kopplingar :+1:

1 gillning

Jag har fortfarande problem med att analytics 1-3 gånger per vecka visar noll men ads-taggen funkar.

Inte heller har de tagit sig tid ännu att märka upp produktsidorna med obligatoriska parametrar för dynamisk remarketing…