Saknade orderbekräftelser

Någon mer som har problem med att orderbekräftelser inte kommer fram, har de senaste två månaderna varje dag fått ca 10 mail från kunder som inte får sin orderbekräftelse, ber kunderna kolla i spam men den ligger inte där. Någon som har samma problem?

Hej ! Jag har samma problem , kunder få inte orderbekräftelse :frowning:

Hej,
Problemet ligger i att mailen skickas via oss.

När vi skickar mail så skickar vi dom på ett sådant sätt så att det ser ut som det är ni som skickar det t.ex andreas@minbutik.se. Men egentligen är det ju inte ni som skickar mailet utan vårat system som gör det.

Problemet ligger i att vi skickar mail för en adress som inte vi har hand om, utan oftast är det så att eran mailleverantör hand om denna adress. Eftersom vi skickar mail för majoriteten av våra kunder så kan då externa mailfilter/tjänster tro att dessa mail är skärppost. Vi kan inte förhindra detta eller påverka dessa filter.

Lösningen på problemet är att man ställer in att skicka mail via sin egen SMTP-server istället för att använda våran. Detta görs under Inställningar -> E-post -> Anpassade SMTP-inställningar.

Uppgifterna som ska skrivas in här hittar ni hos den leverantör som har hand om eran mail idag. När detta sedan är korrekt inställt så kommer framtida mail att skickas via er och inte via oss, då blir ovantående inte ett problem.

Av den informationen som jag har fått så kommer vi i framtiden att begränsa antalet mail som går att skicka ut via oss för att undvika detta problem. Hur mycket eller exakt vad som kommer begränsas har jag dock ingen information om än.

Som sagt, lösningen är att använda egna SMTP inställningar så mail skickas via er och inte via oss. Ni kan skicka om en orderbekräftelse genom att gå in på ordern och sedan scroll längst ner, där finns en länk “Skicka om orderbekräftelse via e-post”.

1 gillning

Har använt den innan men blev så konstig fördröjning av vissa ordrar, binero kunde aldrig lösa varför, får testa igen. Bättre med fördröjning än inget mail alls som det är nu.

Kunder med Gmail-adress får inga orderbekräftelser men kunder med andra ISP får, t ex Telia. Har ändrat inställningarna för SMTP men det hjälpte inte. Kundens orderbekräftelse returneras av (någon) server som “osäker” och därför inte levereras.

Här är ett utdrag ur det returnerade mailet:
550-5.7.26 This mail is unauthenticated, which poses a security risk to the
550-5.7.26 sender and Gmail users, and has been blocked. The sender must
550-5.7.26 authenticate with at least one of SPF or DKIM.

Anders Holt
Arvika